Zoekmachine optimalisatie voor het MKB. Veel MKB ondernemers hebben de illusie dat SEO (oftewel zoekmachine optimalisatie) alleen is weggelegd voor (landelijk opererende) bedrijven met grote budgetten. Niets is echter minder waar, want juist regionaal kan het optimaliseren van de website voor zoekmachines als Google erg winstgevend zijn. En het hoeft zeker niet veel te kosten.
Voor een bedrag van €250,- per maand heb je bij ons al een SEO pakket die ervoor gaat zorgen dat je website binnen enkele maanden een stuk meer bezoekers gaat krijgen en de (potentiële) klanten jou gaan vinden in plaats van dat jij opzoek moet naar nieuwe klanten. Je kunt de precieze SEO prijzen lezen op deze pagina.
Oke, dat was wel weer even genoeg reclame voor eigen producten. Nu weer verder over Zoekmachine optimalisatie MKB:
Wat zijn de voordelen van zoekmachine optimalisatie voor het MKB?
Zoekmachine optimalisatie MKB, waarom? Het voordeel van het inzetten van zoekmachine optimalisatie ligt vooral in het feit dat je zelf kan kiezen waarop je gevonden gaat worden. De producten die voor jou het meest interessant zijn om te verkopen in jouw regio zijn hoogstwaarschijnlijk zoekwoorden die jou het meest geld gaan opleveren. In ons SEO traject is dit dan ook stap 1. Nadat je hebt aangegeven welke producten je wilt verkopen en in welke regio ga ik kijken of er in Nederland en in jouw regio veel wordt gezocht op deze zoekwoorden. Ik controleer daarmee dus als het ware of deze zoekwoorden wel interessant zijn voor jouw doelgroep. Het kan namelijk altijd voorkomen dat de zoekwoorden die je aan mij doorgeeft wellicht te specialistisch zijn of misschien zijn er wel synoniemen die men nog vaker gebruikt dan het woord dat jij hebt gekozen.
Stap 2, het optimaliseren van jouw website. – SEO MKB
Nu duidelijk is op welke zoekwoorden we ons gaan richten gaan we de bedrijfswebsite volledig optimaliseren. Dit optimaliseren begint met het opbouwen van een duidelijke website structuur en het optimaliseren van webteksten. Veel MKB bedrijfswebsites maken nog geen gebruik van een duidelijke website structuur. Voor zoekmachines en, nóg belangrijker, voor jouw bezoekers is een logische website opbouw belangrijk om snel de juiste informatie te vinden. Hiernaast is Google dol op veel content en geven ze de voorkeur aan teksten die langer zijn dan 300 woorden. Dit geldt dus natuurlijk ook als SEO MKB gaat uitvoeren (zoekmachine optimalisatie voor het MKB).
Op het moment van het schrijven van deze tekst zie ik dat dit voor mijn artikel al weer goed zit. Ik tel zo’n 391 woorden voorafgaand aan deze zin.
Ook de webteksten op de MKB website zullen we na gaan kijken en controleren. Hierna gaan we de meta-teksten per pagina optimaliseren. Hierna is de website zo goed als geoptimaliseerd en kunnen we doorgaan met stap 3 van het MKB zoekmachine optimalisatie traject.
Stap 3, linkbuilden om de MKB website te optimaliseren
Linkbuilden is een tak apart en hier heb ik in het verleden al een redelijk uitgebreid artikel over geschreven. Op deze pagina kan je meer lezen over linkbuilden: Lees hier meer over linkbuilden!
Stap 4: Monitoren van de zoekmachine optimalisatie resultaten
Na het zoekwoorden onderzoek wat we uitvoeren in stap 1 controleren we direct wat de posities zijn van de website in Google. Zo kunnen we precies zien wat het voor nut heeft gehad om deze SEO campagne uit te voeren. Simpel gezegd, zo kun je dus precies zien waarvoor je ons hebt betaald en of dit een waardevolle investering is geweest. Hiernaast kun je het aantal bezoekers die het iedere dag ‘gratis’ oplevert in de gaten houden en zien hoeveel nieuwe potentiële klanten dit voor je oplevert. Zo is een investering in zoekmachine optimalisatie MKB goed te analyseren en kun je achteraf peilen of dit winst voor jouw onderneming oplevert.
Lees hieronder meer over SEO: